عدد آخرین بازیکن برنامه استقلال استقلال تهران

عدد: آخرین بازیکن برنامه استقلال استقلال تهران استقلال یعقوب کریمی مدیر برنامه بازیکن استقلال

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری مرد ۳۵ میلیاردی سینمای کشور عزیزمان ایران , گفت‌وگو با «منوچهر هادی»

دو فیلم بیش از 35 میلیارد تومان. رقم چشمگیری است نه؟ منوچهر هادی سال 95 با «من سالوادور نیستم» وارد کلوب 10 میلیاردی های سینمای ایرانی شد و سال 96 با «آینه بغل»

مرد ۳۵ میلیاردی سینمای کشور عزیزمان ایران , گفت‌وگو با «منوچهر هادی»

گفت وگو با «منوچهر هادی»؛ مرد ۳۵ میلیاردی سینمای ایران

عبارات مهم : مخاطب

دو فیلم بیش از 35 میلیارد تومان. رقم چشمگیری است نه؟ منوچهر هادی سال 95 با «من سالوادور نیستم» وارد کلوب 10 میلیاردی های سینمای ایرانی شد و سال 96 با «آینه بغل»> اولی 15 میلیارد و 706 میلیون تومان فروخت و در رتبه دوم جدول فروش ایستاد و دومی 18 میلیارد و 780 میلیون تومان فروش داشته و در جایگاه سوم جدول قرار گرفته است.

به گزارش هفته نامه همشهری جوان، راز موفقیت منوچهر هادی در گیشه از زبان خودش؛ از این کارگردان پرسیدیم فرمول ترکاندن گیشه چیست؛ چطور در کمتر از سه سال دو فیلمش وارد کلوب 10 میلیاردی ها شده است است.

دو فیلم بیش از 35 میلیارد تومان. رقم چشمگیری است نه؟ منوچهر هادی سال 95 با «من سالوادور نیستم» وارد کلوب 10 میلیاردی های سینمای ایرانی شد و سال 96 با «آینه بغل»> اولی 15 میلیارد و 706 میلیون تومان فروخت و در رتبه دوم جدول فروش ایستاد و دومی 18 میلیارد و 780 میلیون تومان فروش داشته و در جایگاه سوم جدول قرار گرفته هست. منوچهر هادی امسال «کارگر راحت نیازمندیم» را هم روی پرده داشت که جزء کم فروش های سال لقب گرفت. با او در این باره و همچنین راز موفقیت فیلم هایش در گیشه پرسیدیم.

مرد ۳۵ میلیاردی سینمای کشور عزیزمان ایران , گفت‌وگو با «منوچهر هادی»

فیلم موفق از نظر شما چه فیلمی است؟
فیلم چه هنری باشد و جهت فستیوال ساخته شده است باشد و چه کمدی و تجاری باشد باید مبتنی بر اندیشه باشد، مخاطب را در نظر بگیرد و سرگرمی ایجاد کند.

فیلم های زیادی از این شاخصه ها برخوردار هستند ولی همه آن ها در گیشه موفق نیستند. فرمول ساخت فیلم 10 میلیاردی چیست؟
فیلم هنری و فیلم تجاری، هرکدام فاکتورهایی دارند و مهم این است که مجموعه فاکتورها درست کنار هم چیده شوند. کارگردان باید توانایی گزینش های هوشمندانه داشته باشد. گزینش فیلمبردار، گزینش قصه و گزینش بازیگر مجموعه ای است که باعث می شود یک فیلم موفق شود.

در 10 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، دو فیلم «من سالوادور نیستم» در سال 95 و «آینه بغل» در سال 96 را شما ساخته اید. سهم مهم موفقیتشان کدام فاکتورهایی است که نام بردید؟
هر دوی این فیلم ها فیلم تجاری هستند و چیزی که در یک فیلم تجاری مهم است اول از همه یک فیلمنامه درست است و بعد کارگردانی که بتواند آن فیلم کمدی یا فضایی که مبتنی بر طنازی کاراکترها، دیالوگ ها و بخش های متفاوت فیلم است را هدایت کند.

اما در موفقیت فیلم های شما حضور پررنگ سوپراستارها را نمی توان نادیده گرفت.
سوپراستارها را چه کسی گزینش می کند؟ این گزینش های دست کارگردان است که فیلم را در مسیر درست پیش می برد. به عنوان نمونه در «من سالوادور نیستم» شرط من با تهیه کننده حضور رضا عطاران بود. هر کارگردانی باشد ممکن است سهم خودش را زیاد کند و بگوید نه، رضا عطاران فیلم «آبنبات چوبی»اش یک میلیارد و 500 فروخت.

«دراکولایش» که خودش نویسنده، کارگردان و بازیگر بود 4 میلیارد فروخت ولی فیلم من بالای 16 میلیارد فروخت.
در اصل گزینش رضا عطاران جهت موفقیت موثر بود. من در «سالوادور نیستم» کارگردانی ام را انجام دادم؛ همان کاری که در «کارگر راحت نیازمندیم» انجام دادم. شاید کارم در «سالوادور» خیلی هم راحت تر بود ولی آن را جهت مخاطب عام ساخته بودم و کارگر راحت را در بخش هنری و جهت حظور در فستیوال های داخلی و خارجی می خواستم.

سوپراستاری چون محمدرضا گلزار با همین نگاه جهت آینه بغل گزینش شد؟
در «آینه بغل» ترکیب رضا گلزار و جواد عزتی واقعا برایم مهم بود و رویش اصرار داشتم. جواد عزتی هم وقت سر فیلم «هزارپا» بود و اساسا ما نمی توانستیم او را در این فیلم داشته باشیم ولی سکانس ها و آفیش های روز و شب مان را براساس برنامه جواد عزتی تنظیم کردیم. ترکیب رضا گلزار و جواد عزتی خیلی به فروش فیلم کمک می کرد. با وجود این که حساسیت های را روی قصه و فیلمبرداری و… داشتیم گزینش بازیگرها برایم در درجه بالایی از اهمیت قرار داشت.

این حساسیت را روی فیلم کارگر راحت نداشتید؟
راستش از جنس آن فیلم بیش از آنچه فروختیم انتظاری هم نداشتیم. کل فروشمان از آن فیلم حدود 500 میلیون تومان بود. یعنی فروش یک روز «آینه بغل». «کارگر راحت نیازمندیم» یک فیلم شخصی بود که درونش دغدغه ها و پرسشها اجتماعی را هم مطرح می کرد. جهت فروشش آنچنان خوشبین نبودیم ولی فکر جایزه جشنواره ها را می کردیم که البته این اتفاق هم نیفتاد.

به طور کلی مجموعه ای از عوامل مثل حضور سوپراستارها، قصه، کارگردانی، و ژانر فیلم در فروش فیلم ها تاثیرگذار هست. شما سهم هر یک از این ها را چقدر می دانید؟
وقتی اساسا بخواهیم کار تجاری و کمدی بسازیم که از ابتدا به فروش و تعداد مخاطبانش فکر می کنید قطعا حضور سوپراستار مهم است ولی باز هم سهم الو مختص فیلمنامه و متن هست. فیلمنامه خوب و حضور سوپراستار هم قطعا نصیب کارگردانی می شود که کارش را بلد هست. سوپراستارها در اصل با هر کارگردانی کار نمی کنند. این افراد هفته ای سه- چهار پیشنهاد کاری دارند ولی در طول سال سه یا نهایت چهار فیلم زا آن ها دیده می شود. می توان گفت جهت آن ها هم هیچ چیز به اندازه فیلمنامه و بعد کارگردان مهم نیست. برایشان مهم است با کی دارند کار می کنند. بنابراین نقش کارگردان هم در یک فیلم بسیار مهم هست. کارگردانی که موقعیت ها را خوب بفهمند، بازیگران مناسبی گزینش کند و اگر در مرحله فیلمنامه تغییری مورد نیاز هست، عوض کردن را اعمال کند.

در فیلم های قبلی تر تان مثل زندگی جای دیگری است یا یکی می خواهد باهات حرف بزنه، گیشه برایتان مطرح نبود؟
چرا مطرح بود ولی هیچ وقت آن کار را با فیلم های تجاری آن وقت مقایسه نمیکردم. معمولا مخاطب عام حوصله فیلم هنری ندارد. مخاطب عام می خواهد فیلم ببیند که سرگرم شود. مخاطب امروز فیلمی می خواهد که لحظات خوش حالی برایش رقم بخورد. این کار را فیلم کمدی انجام می دهد. ما در آن فیلم ها هم قطعا به گیشه فکر می کردیم ولی اساسا مافیای پخش و سینمادارها که ترجیحشان فیلم های کمدی است تا هنری هم در فروش کم بی تاثیر نبودند. البته سینمادارها حق دارند چون فیلم کمدی مخاطب بیشتری دارد.

دو فیلم بیش از 35 میلیارد تومان. رقم چشمگیری است نه؟ منوچهر هادی سال 95 با «من سالوادور نیستم» وارد کلوب 10 میلیاردی های سینمای ایرانی شد و سال 96 با «آینه بغل»

فیلم “زندگی جای دیگری است”

ولی خیلی از تهیه کننده و کارگردان ها به اکران آینه بغل معترض بودند و می گفتند فیلم خارج از نوبت اکران شده.
فیلم آینه بغل در پنج یا شش هفته اول 180 سالن داشت. بدون هیچ پارتی بازی و مافیا. فیلم می فروخت و سینماداران خودشان می درخواست کردند آینه بغل روی پرده باشد. خیلی از شهرستان ها فقط یک سینما دارند و آن سینمادار ترجیحش این است که فیلم بفروش اکران کند.

فکر می کنید بتوانید فیلم اجتماعی بسازید که همپای آینه بغل بفروشد؟
الان اگر قرار باشد فیلم اجتماعی بسازم مطمئنا فیلمی می سازم که فروش بالایی داشته باشد. دیگر تقریبا فاکتورهایی که جهت فروش فیلم اجتماعی مورد نیاز است دستم آمده. به عنوان نمونه ابد و یک روز هم بار اجتماعی و هم جنبه های سرگرمی را که مخاطب عام می خواهد دارد. به همین علت موفق است و فروش بالایی دارد.

از این که انگ کارگردان تجاری ساز بهتان بخورد، ناراحت نمی شوید؟
من بعد از سالوادور، کارگر راحت را ساختم. بعد زا آینه بغل هم حتما فیلم هنری و اجتماعی می سازم. در این بین سریال ملودرام «عاشقانه» را ساختم که اصلا کمدی نبود. من در همه ژانرها تجربه کسب کردم. همین حالا هم مشغول ساخت سریالی هستم که به شدت رئالیستی هست. بعد انگ کمدی ساز نمی تواند به من بخورد شاید یکی دو فیلم کمدی دیگر بسازم جهت اینکه آینده خودم را به لحاظ مالی تامین کنم ولی نه هر فیلم و به هر قیمتی.

نه با هر فیلم و به هر قیمتی، یعنی چی؟
یعنی من هم از سالوادور دفاع می کنم و هم از آینه بغل. آینه بغل یک فیلم صد در صد اجتماعی هست. فیلمی که تقابل قشر فرادست و فرودست را در قالب طنز به تصویر می کشد. نشانه من ساختن فیلم کمدی پر از رقص و آواز بدون هیچ گونه نشانه و خبر خاصی نیست.

• در بخشی از گفت و گو نظر هادی راجع به بازی همسرش، یکتا ناصر را جویا شدیم. این هم از جوابی که شنیدیم: «یکتا ذاتی بازیگری می کند و این خیلی مهم هست. شاید تا حالا موقعیت برایش مهیا نشده که بتواند در فیلم اصغر فرهادی بازی کند ولی در فیلم های خود من توانایی هایش را نشان داده.»

فیلم بعدی هادی چیست و پیشنهادها را بر چه اساسی می پذیرد؟

خودم را به پول نمی فروشم

منوچهر هادی نه تنها در این مصاحبه تاکید می کند نمی خواهد در ژانر کمدی بماند که پیش تر در عمل نشان داده بعد از یک فیلم کمدی سراغ کاری جدی می رود. با این حال قرار است از این قانون عدول کند. گفته هایش در مسیر آینده فیلمسازی را بخوانید:

یک کمدی دیگر
استثنائا احتمال دارد کار بعدی ام کمدی باشد چون 50 درصد کار را خودم می خواهم سرمایه گذاری کنم. ولی تهیه کننده فیلمم باید نفر اول کشور عزیزمان ایران در تهیه کنندگی باشد که مذاکرات هم تا حدودی انجام شده. در اصل من و عالی ترین تهیه کننده کشور عزیزمان ایران با هم باید فیلم بعدی مان را بسازیم ولی چون هم می خواهم فیلم خوب بسازم که در کلاس کار «آینه بغل» و حتی بهتر باشد و هم این که تا آخر عمرم دغدغه مالی نداشته باشم می خواهم 50 درصد کار را خودم سرمایه گذاری کنم.

هر روز پیشنهاد دارم
اساسا من اعتقاد دارم بخش عمده ای از هنر باید در ذات فیلمساز و هنرمند باشد. همه این ها اکتسابی و آموختنی نیست. هم اکنون روزی نیست که جهت من طرح و فیلمنامه کمدی فرستاده نشود و به نسبت کارگردان های دیگر پول های نجومی به من پیشنهاد می شود ولی من خودم را به پول نمی فروشم. اگر دو کار کمدی بسازم ولی یکی از آن ها نفروشد من باختم. به همین علت اگر فیلم بعدی من کمدی باشد باید در حدی باشد که از آینه بغل زیاد بفروشد.

به شرط ناصر و کایدان
بعد از فروش خیره کننده آینه بغل بالای 50 پیشنهاد داشتم که 10، 15 نفرشان از دوستان صمیمی ام بودند ولی گزینش درست برایم در اولویت هست؛ چیزی که در فیلم بعدی ام مشخص است این است که فیلمنامه نویس آن حتما بابک کایدان است و حتما همسرم یکتا ناصر یکی از نقش های مهم را بازی می کند.

نگاهی به فیلم هایی که 10 میلیاردی شدند

صفرهای چشم نواز
سال 93 سینمای کشور عزیزمان ایران صاحب یک عنوان تازه شد: کلوب 10 میلیاردی. در این سال فیلم «شهر موش ها2» به کارگردانی مرضیه برومند 11 میلیارد و 340 میلیون تومان فروش کرد تا این گونه جهت نخستین بار نه صفر برابر یک فیلم تظاهر کند. یک سال بعد فیلم «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی 14 میلیارد را رد کرد و بالاخره در سال 95 رسما کلوب افتتاح شد. در این سال، شش فیلم بیش از 10 میلیارد تومان فروش داشتند و حالا اگر فیلمی به عدد مذکور نمی رسید، شکست خورده محسوب می شد. در سالی که پشت سر گذاشتیم هم شاهد فیلم های 10 میلیاردی بودیم؛

با این تفاوت که همگی کمدی هستند. دورنمای فیلم ها نشان می دهد، در سال 97نیز چند فیلم به فروشی این چنین دست یابند. شاید بگویید 10 میلیارد کف استاندارد فروش یک فیلم باشد؛ حرفتان کاملا درست است آیا که به موازات تورم هزینه ساخت فیلم چند برابر شده است و اگر کمتر از رقم یادشده بفروشد، زیان ده به حساب می آید. از آن طرف قیمت بلیت سینماها هم زیاد کردن داشته، به طوری که در سال 96 قیمت ها دو برابر سال 93 بود؛ یعنی 12 هزار تومان جهت سینماهای درجه یک. با این حال اگر فروش فیلم ها را با بلیت سال 96 محاسبه کنیم، معدودی وارد کلوب 10 میلیاردی می شوند. این را گفتیم تا بدانیم فروش سینما در دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

مرد ۳۵ میلیاردی سینمای کشور عزیزمان ایران , گفت‌وگو با «منوچهر هادی»

واژه های کلیدی: مخاطب | سالوادور | فیلمنامه | کارگردان | کارگردانی | من سالوادور نیستم | کارگردان و بازیگر | اخبار فرهنگی و هنری

مرد ۳۵ میلیاردی سینمای کشور عزیزمان ایران , گفت‌وگو با «منوچهر هادی»

مرد ۳۵ میلیاردی سینمای کشور عزیزمان ایران , گفت‌وگو با «منوچهر هادی»


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog